Sporten in de warmte

01-07-2010   Redactie SIH   0 reacties
Rubriek: Sport

Oké, we hebben er misschien al vaker over geschreven, maar nu de temperatuur weer tot een hoogtepunt stijgt is het belangrijk tijdens het sporten rekening te houden met het warme weer. Daarom een paar tips voor jou!

Drinken
Misschien een inkoppertje maar o zo belangrijk: las bij warm weer regelmatig drinkpauzes in, zelfs wanneer je geen dorst heeft. Als je dorst hebt ben je namelijk al te laat, je lichaam heeft dan al veel vocht verloren.

Tijdstip
Train niet midden op de dag maat het beste kun je ’s morgens of ’s avonds trainen. Moet je binnenkort een prestatie leveren? Train dan bij voorkeur rond dat tijdstip.

Kleding
Draag kleding die het verdampen van je zweet mogelijk maakt. Zo kan je huid het snelst afkoelen. Probeer ook lichte kleding te dragen omdat zwart veel warmte opneemt. Zweet kan makkelijk verdampen als de kleding gemaakt is van licht, ademend en los geweven materiaal, katoen bijvoorbeeld.

Tandje lager
Sport in de hitte een tempo lager dan je gewend bent. Sporten in de warmte vraagt meer van je lichaam dus helemaal wanneer je niet zo goed getraind bent is het belangrijk het rustiger aan te doen.

Pauze houden
Trainingen in de hitte  moet je wat vaker afwisselen met een pauze. Zoek dan de schaduw op.

Vermijd asfalt
Asfalt kan ik de zomer erg warm worden en deze warmte weerkaatsen probeer daarom meer te sporten op bosgrond of gras.

Bescherm tegen de zon
Ultraviolette stralen kunnen je ogen beschadigen en huidkanker veroorzaken. Om je hoofd koel te houden kun je een pet opzetten, je ogen kun je beschermen met een zonnebril en vergeet je vooral niet in te smeren!

Géén zouttabletten
Vroeger gebruikten mensen nog wel eens zouttabletten op warme, hete wedstrijddagen. Doe dit niet! Het gebruiken van zouttabletten is namelijk vergelijkbaar met het drinken van zeewater als je dorst hebt. Het verergert het probleem alleen maar.
 

(bron: ProRun)



Bookmark: