De zomer is in aantocht en dat betekent dat we de drang voelen om wat aan ons lijf te gaan doen. We willen het strakker, steviger en slanker hebben. Het liefst voordat we ons in onze bikini’s en zwembroeken vertonen bij het zwembad, aan het strand of op de boulevard.

De laatste jaren is de focus minder komen te liggen op een platte buik voor vrouwen. Zij trainen liever voor een stevige, strakke kont. Een goede training kan je strakke billen opleveren, maar het is wel zaak dat je beseft dat er veel bij komt kijken. Vet verbranden bij je kont is namelijk niet eenvoudig, daar vet eerder op andere plaatsen verdwijnt.

Desondanks zijn er oefeningen die je uit kan voeren en die zeker wel effectief zullen zijn. In dit artikel vertellen we je hoe voeding en beweging je kunnen helpen om binnen enkele maanden over twee strakke, stevige billen te beschikken.

Billen trainen begint met vet verbranden

Als je je billen wil trainen en de spiermassa meer wil tonen, zal je toch echt moeten beginnen met het verbranden van overtollig vet. Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Net als buikvet is vet op je billen pas als laatste “aan de beurt” om verbrand te worden voor extra energie. Eerst wordt het vet van andere plekken verbrand. Plekken die je helemaal niet zo door hebt en waarvan je misschien niet eens wist dat er ook vet werd opgeslagen. Denk aan vet op je rug en schouders, vet rond je borst en vet aan je benen.
Pas als dat vet allemaal is geslonken, wordt er ingezoomd op vet rond je buik en billen.

Desondanks is vet verbranden wel het meest effectief. Vroeg of laat zal het toch moeten verdwijnen. De beste manier van vet verbranden is een ultieme combinatie tussen krachttraining en cardio. Met krachttraining bouw je zeer doelgericht spiermassa op, waardoor vet nog sneller verdwijnt. En cardio helpt je om direct vet te verbranden en je conditie (uithoudingsvermogen) te verbeteren. Je zal merken dat je al na een paar dagen vooruitgang merkt als je deze twee combineert.

Gerichte oefeningen zijn zeker zinvol

Dan zijn er nog de gerichtere oefeningen die je kunt doen voor strakke billen. Deze gerichte oefeningen zijn zeer zinvol, omdat ze zich focussen op de spieren in je billen. Daardoor worden die spieren getraind, groter en sterker.

Er zijn meer dan genoeg oefeningen te vinden die je helpen om je bilspieren optimaal te trainen en groter te maken.

Het is handig om voor jezelf een trainingsschema te hanteren. Zo voorkom je dat je je lichaam overbelast en geef je je spieren de tijd om te herstellen. Je bilspieren, maar ook de spieren die je met krachttraining belast, hebben 24 tot 48 uur nodig om volledig te herstellen. Dat zijn dus twee volledige dagen. Nu wil je waarschijnlijk in die twee dagen niet onnodig zitten te wachten en wil je doorgaan met trainen.

Trainingsschema

Onderstaand trainingsschema benut alle facetten van het trainen voor strakkere billen. Krachttraining, cardiotraining en het trainen van je bilspieren komen hierbij voorbij. Gebruik het schema als richtlijn. Je kiest per week 5 dagen uit waarop je traint. Om ervoor te zorgen dat je voldoende rust inbouwt, hebben we per week 2 rustdagen in gepland.

Dag 1: Cardiotraining (40 minuten) + bilspieren trainen (20 minuten)
Dag 2: Krachttraining (40 minuten) + cardiotraining (20 minuten)
Dag 3: Bilspieren trainen (20 minuten)
Dag 4: Rust
Dag 5: Cardiotraining (40 minuten) + bilspieren trainen (20 minuten)
Dag 6: Krachttraining (20 minuten) + cardiotraining 20 minuten) + bilspieren trainen (20 minuten)
Dag 7: Rust

Samenvatting
Wil jij trainen voor twee stevige, strakke billen die gezien mogen worden? Wees er dan op voorbereid dat je vet moet gaan verbranden op een plek die normaal moeilijk te bereiken is. Het vet zal eerst op andere plaatsen gaan verdwijnen en dan pas bij je kont. Desondanks loont het wel de moeite, want vroeg of laat moet dat vet toch verdwijnen.
Billen trainen doe je het beste via intensieve krachttraining in combinatie met cardio en bilspieroefeningen. We hebben je in dit artikel een trainingsschema gegeven waarmee je goed uit de voeten kunt. Houd je aan dit schema en train jezelf weer slank, stevig en strak.